Chrapanie

Chrapanie to dolegliwość, która dotyczy nawet ok. 45% Polaków. Mogą zmagać się z nią zarówno mężczyźni, jak i kobiety, a nawet dzieci. Na przyczyny chrapania może składać się wiele czynników, a jego skutki mogą prowadzić m. in. do niebezpiecznego dla zdrowia bezdechu sennego.

Chrapanie to uciążliwa dolegliwość.

Co to jest chrapanie?

Mówiąc najprościej, chrapanie jest sygnałem, że organizm danej osoby ma trudności z przepływem powietrza. Uciążliwe dźwięki pojawiają się na skutek zapadania tkanek miękkich tylnej części gardła. Z tego powodu gardziel i język zostają wprawione w drgania. Właśnie to powoduje wydobywanie się dźwięków.

Głównie z tą dolegliwością borykają się mężczyźni, jednak kobiety także mogą być narażone na ten problem. Samo chrapanie nie jest niebezpieczne dla zdrowia, ale może prowadzić do pojawienia się przerw w oddychaniu.

Tzw. bezdechy, czyli krótkie przerwy w oddychaniu, pojawiające się podczas snu mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Wyleczenie chrapania nie tylko poprawi jakość naszego snu, ale także dobrze wpłynie na zdrowie.

Jakie są przyczyny chrapania?

Jak wspomniano wyżej, chrapanie pojawia się na skutek drgań języka spowodowanych opadaniem tkanek miękkich. Kiedy śpimy, mięśnie które kontrolują drogi oddechowe się rozluźniają. Kiedy dochodzi do ich nadmiernego rozluźnienia, wówczas możemy zacząć chrapać.

Utrudniony przepływ powietrza w drogach oddechowych może mieć wiele przyczyn. Najczęstszą są infekcje lub alergie, ale także skrzywiona przegroda nosowa lub występujące w jamie nosa polipy. Wpływ na przepływ powietrza może mieć także nieprawidłowa budowa gardła oraz przerost migdałków.

Na wystąpienie chrapania ma także wpływ wiele innych czynników. Osoby zmagające się z otyłością są znacznie bardziej narażone na wystąpienie tej dolegliwości. Czynności, które sprzyjają chrapaniu to także spożywanie alkoholu przed snem, palenie papierosów czy wyschnięte śluzówki nosa.

Co na chrapanie – jak pozbyć się chrapania

Z chrapaniem można spróbować poradzić sobie samemu. Czasem zwykła zmiana nawyków żywieniowych może przynieść efekt. Przejście na dietę, a w efekcie tego uzyskanie szczuplejszej sylwetki zmniejszy ryzyko chrapania. Ważne jest także, aby przed snem nie spożywać alkoholu, ponieważ powoduje on zwiotczenie mięśni gardła. Taki sam efekt daje zażywanie leków nasennych. Dlatego jeśli chcemy pozbyć się chrapania, dobrze byłoby przestać stosować takie substancje.

Aby pozbyć się chrapania dobrze jest także zwracać uwagę na pozycję podczas snu. Właściwe ułożenie naszego ciała zniweluje uciążliwe dźwięki. Także odpowiednio ułożona poduszka ma wpływ na chrapanie. Bardzo ważne jest także, aby leczyć wszystkie stany zapalne górnych dróg oddechowych. Nawet niewyleczony katar może powodować chrapanie.

Co zrobić żeby nie chrapać?

Jeśli chrapanie nie ma związku z innymi dolegliwościami organizmu to można zrobić wiele, aby się go pozbyć. Z całą pewnością powinniśmy unikać jedzenia tuż przed snem. Uważa się, że ostatni posiłek powinno się spożyć około 3 godziny przed snem. Nie powinny to być także potrawy ciężkostrawne, bo one negatywnie wpływają na jakość naszego snu.

Jak tylko możemy, powinniśmy unikać używek takich jak alkohol i papierosy. Te substancje podrażniają gardło i powodują obrzęk śluzówki. Właśnie to utrudnia przepływ powietrza przez nasze drogi oddechowe.

W aptekach dostępnych jest wiele środków, które mają za zadanie zniwelować problem chrapania. Ich działanie opiera się głównie na udrożnieniu naszego gardła i ułatwieniu przepływu powietrza. Możemy zdecydować się na używanie sprayów lub tabletek. Na rynku dostępne są także plastry, które przykleja się na nos. Niemal wszystkie te substancje zawierają mieszanki ziół, które dobrze wpływają na drogi oddechowe.

Domowe sposoby na chrapanie

Istnieje wiele domowych sposobów na wyleczenie chrapania. Wszystkie dążą do tego, aby poprawić jakość naszego snu. Jednym ze sposobów jest zmiana pozycji spania. Jeśli zasypiamy na wznak – z całą pewnością będziemy chrapać. Najlepiej jest układać się na boku lub na brzuchu. Wtedy zapewniamy organizmowi lepszy przepływ powietrza.

Trzeba pamiętać, że odpowiednio dobrany materac oraz poduszka to klucz do sukcesu. W walce z chrapaniem ważne jest odpowiednie ułożenie głowy. Dlatego zaleca się zakup poduszki, która dopasowuje się do kształtu głowy. Jeśli ułożymy się zbyt wysoko- wtedy narazimy się na wystąpienie chrapania. Najlepiej jest ułożyć głowę na płasko, wówczas ryzyko chrapania się zmniejszy.

Odpowiednie przygotowanie sypialni to również bardzo ważna kwestia. Przed pójściem spać należy dobrze wywietrzyć pomieszczenie. Panująca w nim temperatura nie powinna być większa niż 20o C. Tak przygotowane pomieszczenie nie będzie wpływało na wysuszanie błony śluzowej.

Ważna jest także ilość snu. Dorosły człowiek powinien przesypiać 8 godzin dziennie. Dzięki temu będziemy bardziej wypoczęci i wyciszeni, a to zmniejszy ryzyko chrapania.

Możemy także ćwiczyć mięśnie szyi i języka. Dzięki temu je wzmocnimy i pozbędziemy się chrapania. Pomóc w tym może nawet zwykłe żucie gumy. Innym sposobem na udrożnienie dróg oddechowych jest spryskiwanie łóżka i poduszki olejkami roślinnymi. Wdychane aromaty pozwolą nam na spokojny sen i zredukują wystąpienie chrapania.

Jak leczyć chrapanie?

Jeśli pomimo naszych starań chrapanie nadal nie ustępuje, konieczne jest zgłoszenie się do lekarza. Właściwa diagnostyka przyczyny występowania tej dolegliwości pomoże nam ją zniwelować. W momencie, kiedy chrapaniu towarzyszy bezdech senny, wizyta u lekarza jest koniecznością.

Jest wiele metod leczenia chrapania. Wybór tej odpowiedniej jest zależny od stopnia zaawansowania dolegliwości. Chory może zdecydować się na przykład na zakup elektronicznej bransoletki. Takie urządzenie reaguje na dźwięki i wysyła impulsy elektryczne, które pobudzają nerwy na skórze. Takie działanie przypomina śpiącemu o zmianie pozycji ciała.

Innym nieinwazyjnym sposobem jest zakup specjalnych leków na chrapanie. Na rynku dostępnych jest wiele różnych opcji. Chory może zdecydować się na spray, listek doustny lub plaster na nos. Tego rodzaju leki rozluźniają ściany gardła i likwidują chrapanie.

Jednak kiedy chrapaniu towarzyszy bezdech senny, należy zdecydować się na trochę bardziej inwazyjne metody. Jedną z nich jest stosowanie aparatu CPAP. Podczas tej terapii chory zakłada na noc specjalną maskę, która ściśle przylega do twarzy. Zadaniem tego aparatu jest wytwarzanie stałego, dodatniego ciśnienia w drogach oddechowych. Dzięki temu sen nie jest zakłócany bezdechami, a chrapanie zanika.

Inną skuteczną metodą jest poddanie się zabiegowi radiochirurgicznemu. W tej metodzie wykorzystuje się energię o wysokiej częstotliwości i niskiej temperaturze w celu zmiany kształtu podniebienia lub języczka. Efektem jest całkowite pozbycie się chrapania. Co więcej jest to zabieg niemal bezbolesny, a delikatne nacięcia bardzo szybko się goją.

Jakie są skutki nieleczonego chrapania?

Nieleczone chrapanie może prowadzić do wielu poważnych zdrowotnych konsekwencji. Chory nie tylko będzie niewypoczęty, ale i będzie miał trudności z koncentracją. Zlekceważone chrapanie może doprowadzić do wystąpienia bezdechu sennego, którego nie można pozostawić bez leczenia.

Bezdech nocny zatrzymuje naturalny proces wentylacji organizmu i prowadzi do niedotlenienia. Taki stan rzeczy może doprowadzić do wystąpienia wielu poważnych chorób. U osób cierpiących na bezdech senny często obserwuje się nadciśnienie tętnicze. Są one także narażone na choroby serca czy zaburzenia krążenia mózgowego. Co więcej są bardziej podatne na wystąpienie udaru.

Nieleczony bezdech senny wpływa także na zachorowania na cukrzycę typu 2, a nawet depresję.

Podsumowanie

Chrapanie to uciążliwa dolegliwość, która dotyka bardzo dużą część naszego społeczeństwa. Z pozoru niegroźna, może okazać się powodem poważnych chorób. Warto uporać się z chrapaniem jak najszybciej, aby nie doprowadzić do wystąpienia bezdechu sennego. Zarówno domowe sposoby, jak i w razie konieczności bardziej zaawansowane leczenie z całą pewnością pomogą nam pozbyć się chrapania.